Har du blivit antagen till Juristprogrammet i Göteborg? Då vill vi i Juridiska Föreningens styrelse börja med att gratulera dig till din plats på en av Sveriges mest eftertraktade utbildningar! På denna sida har vi samlat information som vi hoppas skall underlätta din studiestart så mycket som möjligt. Har du några frågor får du gärna kontakta oss via mail (info@juridiskaforeningen.se) eller våra sociala medier.

Juridiska Föreningen

Juridiska Föreningen (”JF”) är en ideell förening av och för juriststudenterna på Handelshögskolan i Göteborg. Föreningen arbetar med utbildningsbevakning, näringslivskontakter och studiesociala evenemang.

Mer information om styrelsearbetet och våra olika engagemang och evenemang finns här på hemsidan. Kontinuerliga uppdateringar publiceras på vår Facebooksida (Juridiska föreningen i Göteborg) och på Instagram (jfgoteborg). För att läsa mer om föreningen som sådan, klicka här!

Registrering, 12-16 augusti 2020

På grund av rådande omständigheter kommer årets registrering till juristprogrammet i Göteborg att göras online. Det innebär att alla som har blivit antagna till programmet, och tackat ja till sin plats på Antagning.seäven måste registrera sig via plattformen Ladok. Vi rekommenderar att använda en dator vid registreringen, för att minska risken för tekniska problem.

Som ny student skall du registrera dig på kursen HRO101 Grundläggande juridisk metod. Detta måste ske innan 23:59 den 16 augusti, annars förlorar du din plats på programmet. För mer information om registreringen, klicka här.

JURIST? JAVISST! Class of 2025

Alla årskurser på juristprogrammet i Göteborg har en ”klassgrupp” på Facebook som modereras av Juridiska Föreningen. Grupperna kan bland annat användas till att komma i kontakt med gruppmedlemmar till olika skolarbeten eller att diskutera studierelaterade frågor. Grupperna utgör också en central plattform för information från Juridiska Föreningen och andra studentföreningar.

Som ny student inför hösten 2020 är det gruppen ”JURIST? JAVISST! Class of 2025” som är relevant för dig. I denna grupp kommer närmare information om nollningen och andra event på skolan att anslås och vi rekommenderar därför att du går med redan nu. Klicka här för att komma till Facebookgruppen!

Handels nollning

Nya studenter på Handelshögskolan i Göteborg välkomnas varje höst genom Handels nollning, ett evenemang som anordnas av N&FA (Nollnings- och fadderakademin). Som ny juriststudent kommer du under hela nollningen att bli omhändertagen av totalt 30 stycken juristfaddrar. Två av dessa, de så kallade ”huvudfaddrarna”, är Juridiska Föreningens evenemangsansvariga, Robin och Eliaz.

Information inför och under nollningen kommer gå att hitta på hemsidan https://handelsnollning.se och Facebooksidan Handels Nollning, som N&FA ansvarar för. Information som mer specifikt riktar sig till juriststudenterna kommer att publiceras av faddrarna i Facebookgruppen JURIST? JAVISST! Class of 2025.  När alla studenter är antagna och nollningen börjar närma sig kommer du som ny student dessutom att få ett personligt samtal från en fadder, där du kan ställa alla dina frågor!

Mer information om nollningen finns här och under evenemangsutskottets flik på vår hemsida (här!). Bilder från förra årets nollning finns på Instagram: juristjavisst19 och Handels Nollning. I år kommer juristfaddrarna samla bilder från nollningen på Instagramkontot juristjavisst20.

Kårmedlemskap

För att kunna delta i nollningen, få rabatterade priser på balbiljetter och mycket mer, är det nödvändigt att vara medlem i studentkåren, HHGS. Klicka här för att komma till medlemsregistreringen! Juriststudenter med kårmedlemskap i HHGS är per automatik medlemmar i Juridiska Föreningen. Medlemskap i Juridiska Föreningen är kostnadsfritt för alla juriststudenter på Handelshögskolan i Göteborg och ger tillgång till alla föreningens aktiviteter, så som sittningar, föreläsningar, studiebesök, resor och mycket mer!

Välkommen till juristprogrammet,
vi ser fram emot att träffa dig!