Antagen? Grattis!

Har du blivit antagen till Juristprogrammet i Göteborg? Då vill vi i Juridiska Föreningens styrelse börja med att gratulera dig till din plats på en av Sveriges mest eftertraktade utbildningar! Det kan kännas överväldigande, nervöst och helt fantastiskt att veta att om bara några veckor börjar ett nytt kapitel i ditt liv. På denna sida har vi därför samlat information som vi hoppas skall underlätta din studiestart så mycket som möjligt! Har du några frågor får du gärna kontakta oss via mail eller våra sociala medier.

Juridiska Föreningen

Juridiska Föreningen (”JF”) är en ideell förening av och för juriststudenterna på Handelshögskolan i Göteborg. Föreningen arbetar med utbildningsbevakning, näringslivskontakter och studiesociala evenemang.

Mer information om styrelsearbetet och våra olika engagemang och evenemang finns här på hemsidan. Kontinuerliga uppdateringar publiceras på vår Facebooksida (Juridiska föreningen i Göteborg) och på Instagram (jfgoteborg). För att läsa mer om föreningen som sådan, klicka här!

JF- Rummet är en perfekt plats för dig som vill antingen slappna av från plugget, värma matlådan och slänga dig ner i en av våra soffor eller för dig som gillar att studera i grupp så kan du och dina vänner sätta dig framför whiteboardtavlan och diskutera uppgifter tillsammans. Rummet är vad man gör det till och ni är alltid välkomna! JF-Rummet ligger på 4:e våningen vid toaletterna, tänk dig att du går ut från hyllan, passerar SEB- och Volvosalen och fortsätter längst med korridoren så hittar du oss i hörnet.

Registrering, 14 augusti 2023

För att behålla din plats måste du tacka ja på www.antagning.se senast 21 juli. Glömmer du att tacka ja i tid har du förlorat din plats på juristprogrammet.

När du tackat ja på www.antagning.se måste du dessutom registrera dig. Registrering på juristprogrammet sker genom att du personligen infinner dig på Handelshögskolan, Vasagatan 1 måndagen den 14 augusti kl 8:00 vid huvudentrén på Handelshögskolan.

Om du inte registrerar dig så förlorar du din plats på juristprogrammet. Tag med giltig legitimation!

Om du absolut inte kan komma hit och registrera dig den 14 augusti så kan du skicka ett ombud med ditt antagningsbesked, fullmakt från dig samt kopia av din legitimation. Ombudet måste även ha med sin egen legitimation. Har du frågor maila studievagledning@law.gu.se

JURIST? JAVISST! Class of 2028

Alla årskurser på juristprogrammet i Göteborg har en ”klassgrupp” på Facebook som modereras av Juridiska Föreningen. Grupperna kan bland annat användas till att komma i kontakt med gruppmedlemmar till olika skolarbeten eller diskutera studierelaterade frågor. Grupperna utgör också en central plattform för information från Juridiska Föreningen och andra studentföreningar.

Som ny student inför hösten 2023 är det gruppen ”JURIST? JAVISST! Class of 2028” som är relevant för dig! I denna grupp kommer mer information om nollningen och andra event på skolan, vi rekommenderar därför att du går med redan idag, klicka här för att komma till Facebookgruppen!

Det finns även en grupp för köp & sälj av böcker på programmet, klicka här för att komma till den!

Handels Nollning

Nya studenter på Handelshögskolan i Göteborg välkomnas varje höst genom Handels nollning, ett evenemang som anordnas av N&FA (Nollnings- och fadderakademin). Som ny juriststudent kommer du under hela nollningen att bli omhändertagen av juristfaddrar som vill förgylla början av din studietid!

Information inför och under nollningen kommer gå att hitta på hemsidan https://handelsnollning.se och Facebooksidan Handels Nollning, som N&FA ansvarar för. När alla studenter är antagna och nollningen börjar närma sig kommer du som ny student att få ett personligt samtal från en fadder, där du kan ställa alla dina frågor. Det finns även ett Instagram-konto för juristernas nollning 2023 som du finner HÄR

Kårmedlemskap

För att kunna delta i nollningen, få rabatterade priser på balbiljetter och mycket mer, är det nödvändigt att vara medlem i studentkåren, HHGS. Klicka här för att komma till medlemsregistreringen! Juriststudenter med kårmedlemskap i HHGS är per automatik medlemmar i Juridiska Föreningen. Medlemskap i Juridiska Föreningen är kostnadsfritt för alla juriststudenter på Handelshögskolan i Göteborg och ger tillgång till alla föreningens aktiviteter, så som sittningar, föreläsningar, studiebesök, resor och mycket mer!

Varmt välkommen till juristprogrammet,
vi ser fram emot att träffa dig!