Anslagstavla

Välkommen till Juridiska Föreningens anslagstavla! Anslagstavlan är en plats för allt möjligt som medför studentnytta men som inte faller under kategorin ”jobbannonser”, exempelvis information om öppna föreläsningar och stipendium.

Pluggtips: Juridik Cortexio!

Här kommer ett grymt tips till dig som pluggar juridik!

Juridik Cortexio är en plattform för studenter som studerar juridik, där du får tillgång till strukturerade anteckningar, instuderingsfrågor, rättsfallssammanfattningar och extentor till massa olika rättsområden. Just nu finns det 10 rättsområden på plattformen och det kommer fler hela tiden!

Cortexio bygger på kvantitativa pedagogiska studier och AI i syfte att erbjuda ett individanpassat studieflöde. Juridik Cortexio är din bästa pluggkompis som vet precis vad du behöver för att förbättra din juridiska förståelse och inlärning. Juridik Cortexio ger dig bättre studieteknik och lär dig mer/bättre på kortare tid. På köpet får du mer tid över till annat.

Klicka HÄR!  för att skapa ett gratis konto idag!

Välkommen på digitalt event med Mårten och Tove från Juridikpodden

Den 28 april har AG Advokat nöjet att bjuda in dig som pluggar juridik på ett digitalt event med Mårten Schultz och Tove Lindgren. Eventet inleds på temat ”Vem bryr sig om juridik?” följt av en frågestund med medarbetare på AG Advokat.

Datum: 28 april 2021
Tid: 14:00-14:50
Format: Digitalt event
Kontakt: Cecilia Fryxå, cecilia.fryxa@agadvokat.se

Läs mer och anmäl dig HÄR!

Studenter sökes för studie på masternivå

Sök stipendium från Stipendiestiftelsen Avstamp för Juridiska Studier

Stipendiestiftelsen Avstamp för Juridiska Studier delar varje år ut stipendium om 10.000 kronor till minst en  person som blivit antagen till och påbörjat Juristprogrammet vid något av universiteten i Sverige och som  kommer från en icke-akademisk familj.

Urvalskriterier

Du måste vara från en icke-akademisk familj vilket i detta sammanhang betyder att ingen av dina föräldrar har en  svensk universitetsutbildning. Du är antagen till Juristprogrammet vid något av universiteten i Sverige och studerar  första, andra eller tredje terminen.

Ansökningstid för 2021 års stipendium

1 januari 2021 – 31 oktober 2021.

Ansökans utformning

Din ansökan ska bestå av ett personligt brev samt antagningsbesked eller annat intyg som utvisar att du är antagen  till och studerar på Juristprogrammet vid något av universiteten i Sverige. Ansökan skickas per mail till stiftaren  och advokaten Fredrik Svensson på avstamp@msa.se.

Urvalsprocess

När ansökningstiden gått ut i slutet av oktober vidtar urvalsprocessen. Det är stiftelsens styrelse som bedömer  vem som bäst svarar mot de uppsatta kriterierna. Stiftelsen kommer inte att motivera sitt beslut när besked ges  om vem eller vilka som beviljats stipendiet. Du som inte fått din ansökan beviljad kommer att få besked via mail  senast i november. Den som inte fått sin ansökan beviljad och är på sin första eller andra termin ombeds att söka  nästa termin. Stiftelsens beslut kan inte överklagas.

Stipendieutdelning

Stipendiet utdelas årligen i november eller december.

Redovisning

Cirka ett år efter att stipendiet delats ut kommer vi att skicka dig ett mail och be dig redovisa hur det har gått  med dina juridikstudier.

Behandling av personuppgifter

I samband med att du ansöker om stipendiet kommer vi att behandla de personuppgifter som du lämnar till oss  (dvs. dina kontaktuppgifter, ditt personliga brev och registreringsintyg) för att hantera din stipendieansökan.  Stiftelsen kommer att behandla alla personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning samt  stiftelsens integritetspolicy gällande behandling av personuppgifter (”Policyn”). Policyn kan efterfrågas via mail  (avstamp@msa.se) och kommer att skickas ut automatiskt till dig som ansöker om stipendiet.

Styrelsen för Stipendiestiftelsen Avstamp för Juridiska Studier

Signat delar ut stipendium på 5000 SEK

• Dagens studenter är framtidens studenter. Därför ger vi på Signat varje år ut ett stipendium på 5000 SEK till en driven och engagerad juriststudent. Även om vi tycker det är bra att du sköter skolan, så är toppbetyg inte ett kriterium i denna ansökan. Det vi efterfrågar är hjärta istället för hjärna, det vill säga- din alldeles egna berättelse om varför du valde att studera just juridik. Vi tror det är viktigt att då och då påminna oss själva om varför vi har gjort vissa val i livet.

Sista ansökningsdag är 2021-06-01 och stipendiet betalas ut lagom till sommarlovet. Den utvalda studenten kommer bli informerad i början på juni.

Signat Avtal och Juridik Sverige AB är en digital juristbyrå som är verksamma i hela landet. Vår ambition är att göra juridiken enkel och tillgänglig för alla, oavsett vem du är och var du bor.

Läs mer och ansök på https://www.signat.se/stipendium

En enkät om Advokatfirman Cederquist ABs viktigaste områden inom hållbarhet

Cederquist håller på att utveckla sitt hållbarhetsarbete och har som ett led i denna utveckling tagit fram en enkät för studenter att fylla i.  Enkäten tar ungefär 5-7 minuter att fylla i och finns här!

Linklaters: Linkathon 2021

Du missar väl inte chansen att bli en del av Team Linklaters Stockholm i Linkathon 2021?

Vi på Linklaters bjuder in juriststudenter i Europa att dela med sig av sina mest kreativa och innovativa idéer kring hur vi kan ta oss an utmaningarna i en allt mer digitaliserad värld. Förutom att knyta värdefulla kontakter med oss på Stockholmskontoret får du nätverka med andra juriststudenter och med våra kollegor på kontoren runt om i Europa!

Linkathon drar igång den 18 januari – läs mer och signa upp dig idag på www.linklaters.com/linkathon. Direktlänk hittar du i bion på Linklaters instagramkonto @Linklaterssweden

Sista anmälningsdag är nu på måndag 30 november. Det här vill du inte missa – vi ses!

Women's Career Network rekryterar!

Women’s Career Network (WCN) har nu öppnat ansökan för nya medarbetar och vi är ute efter fler passionerade, unga kvinnor som vill ta sig an rollen som project coordinator. Är du juridikstudent som delar vår ambition att skapa mer inkluderande arbetsplatser? Vill du utöka ditt nätverk och planera evenemang med intressanta företag? Då är WCN en plats för dig!

Läs mer om rollen på vår Instagram (häreller hemsida (här)!

Online-undersökning!

UNDERSÖKNINGEN ÄR AVSLUTAD.

Den här online-undersökningen är skapad av Amanda Jonsson och ämnar ligga till grund för en kandidatuppstas som skrivs för kursen ”PX1500 Forskningsmetod & kandidatuppsats” som ges vid Psykologiska Institutionen via Göteborgs Universitet.

Studiens syfte är att undersöka studenters attityder till sexualbrottslingar.

Vill du delta i undersökningen?

Har du jobbat på häktet?

Vi är några studenter som söker studenter som kanske extrajobbat eller sommarjobbat på häktet i Göteborg för att höra era historier. Har du mycket att berätta, eller kanske nästan ingenting alls? Vi är nyfikna på allas historier för att skapa oss en bild av hur det är att jobba på häktet. Kontakta oss på hanneloesgrezel@gmail.com så kan vi berätta mer. Vi vill gärna höra från er!

Business Law Challenge firar tioårsjubileum!

Ni har väl inte missat att anmälan till Advokatfirman Lindahls Business Law Challenge har öppnat? I potten finns – förutom massor av matnyttig erfarenhet – en sommarnotarieplats på Lindahl under sommaren 2021. Det vill ni inte missa!

Nytt för i år är dels att tävlingen är helt digital, dels att det är större fokus på utbildningsmomenten. Tävlingen består av fyra utbildningstillfällen och utgörs bland annat av en fördjupning i affärsjuridisk analys och avtalsarbete. Efter varje utbildningstillfälle ges deltagarna dessutom möjlighet att testa sina kunskaper i ett kunskapstest. Testerna är helt frivilliga att göra men nödvändiga för de som vill kandidera till en sommarnotarietjänst på Lindahl under sommaren 2021. Notera även att studenter från alla terminer kan anmäla sig – vilket är helt unikt för i år!

Att vara med i BLC ger en utmärkt möjlighet att få testa på affärsjuridik i praktiken och att nätverka med en av Sveriges ledande advokatfirmor. Det rekommenderas varmt till er alla!

På BLC:s hemsida finns en informationsrik film och i övrigt massor av nyttig information. Passa på att gå in och anmäla er redan nu: https://www.businesslawchallenge.se/.

Ni som har frågor är varmt välkomna att kontakta: Jessika Niklasson (jessika.niklasson@gmail.comeller Mikaela Berglind Mäkinen (mikaelaberglind@hotmail.com). Både Jessika och Mikaela deltog i BLC 2019 och arbetade därefter som sommarnotarier på Lindahl sommaren 2020.

Midander-Lönnstipendiet 2020

Har du skrivit examensuppsats i juridik om fri- och rättigheter? Ansök om 2020 års Midander-Lönnstipendium senast den
16 oktober 2020!

För att uppmuntra och uppmärksamma studier av fri- och rättigheter delar Centrum för rättvisa varje år ut Midander-Lönnstipendiet till den sökande som har skrivit den bästa examensuppsatsen i juridik om individuella fri- och rättigheter.

Stipendiet uppgår till 25 000 kronor och uppsatsens ämne kan vara processrätt, skadeståndsrätt, EU-rätt, förvaltningsrätt, konstitutionell rätt och så vidare men kärnfrågan måste vara tydligt relaterad till individuella fri- och rättigheter.

Ansökan ska innehålla uppsats och betygskopia. Uppsatsen ska omfatta 30 hp. Du skickar ansökan per e-post till: lisa.andersson@centrumforrattvisa.se senast den 16 oktober 2020. Vill du tipsa om en uppsatsförfattare som borde få stipendiet? Maila författarens namn och lärosäte till lisa.andersson@centrumforrattvisa.se.

Läs mer om stipendiet på här!

Vi ser fram emot att läsa din uppsats!

Centrum för rättvisa är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som du skickar till oss i samband med din ansökan. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns i vår personuppgiftspolicy: här!

Webinar med Linklaters

Är det dags att skriva din uppsats i höst? Varmt välkommen att ta del av Linklaters webinar med Oskar & Oskar som berättar om sina praktiker och besvarar dina frågor om hur uppsatspraktik kan se ut på en internationell affärsjuridisk byrå.

Läs mer och anmäl dig i eventet: https://lnklt.rs/2z7dJRe

Vi ses!

Juridiska institutionen söker amanuenser inför HT 2020

Nu söker Juridiska institutionen (JI) amanuenser inför den kommande höstterminen. Som amanuens bistår du kursansvariga, lärare och utbildningsadministratörer i det administrativa arbetet riktat mot juristprogrammets studenter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

• koordinera det arbete som görs av kursansvariga och lärare,
  • svara på frågor om respektive kurs; före, under och efter kursen,
  • sköta hantering av kursmaterial, gruppindelning och kursens CANVAS-sida,
  • bistå utbildningsadministratörer med information,
  • arbeta med kursutvärdering,
  • bistå andra amanuenser i deras arbete.

Sista ansökningsdag är 2020-06-01.

För ansökan och mer information, klicka här!

Enkätundersökning

Vad tycker Du om digitalisering av juristutbildningen? Vilka förändringar skulle Du vilja se framöver? Linnéa Simon, juriststudent på SU och Team Hailey är intresserade av studenters åsikter kring digitalisering av utbildningen och har därför tagit fram en enkät för att undersöka saken.

Klicka här för att komma till enkäten!

Frågor? Maila: linneasimon@outlook.com

”Hjälp oss att samla in statistiken för att ta detta vidare och kämpa för mer digitalisering på vår utbildning!”

(Från enkäten)

Ansök till Centrum för rättvisas Fri- och rättighetsinternat 2020!

Centrum för rättvisas fri- och rättighetsinternat är en unik mötesplats för rättighetsengagerade studenter, advokater, domare och debattörer.
Varje år erbjuds trettio av universitetens skarpaste juriststudenter plats på internatet som har arrangerats varje sommar sedan 2004.

Som internatdeltagare får du lyssna till några av landets främsta jurister på området, träffa våra klienter samt delta i djuplodande diskussioner om fri- och rättighetsfrågor med anknytning till Centrum för rättvisas fall om bland annat kompetensutvisningar, rättssäkerhet, äganderätt och personlig integritet.

Internatet är kostnadsfritt för dig som deltagare och äger rum den 11-14 augusti 2020 på konferensanläggningen Villa Lovik i Stockholm. För mer information, klicka här!

Sista ansökningsdag för 2020 års internat är den 11 maj 2020. Ansökan ska innehålla personligt brev, meritförteckning samt betyg. Internatet riktar sig främst till juriststudenter som har läst minst sex terminer. Ansökan skickar du till lisa.andersson@centrumforrattvisa.se.

Vi ser fram emot din ansökan!

Juriststudent i Tel Aviv söker (digital) brevvän!

Hei, my name is Sivan I’m almost 22. I am a first year Law student in Tel Aviv university and I love Scandinavian countries! I will love to make a pen pal who studies Law from your faculty, so if you’re between 20-25 y/o and interested in having a new friend you’re welcome to message my Facebook: Sivan Hamis or my Instagram @sivanhamis”

MR-Fondens uppsatstävling!

The Swedish Foundation for Human Rights invites submissions to its second essay competition for Bachelor and Master students from various academic disciplines.

The theme of the essay competition is:
Interlinkages between human rights protection and peace and security in the Americas, including considerations on the role of the Inter-American Commission on Human Rights or the Inter-American Court of Human Rights or the Organization of American States.

The writer of the winning submission will be awarded travel (approximately 5 days, including upkeep and travel insurance) to Washington DC, the United States, in December 2020 to participate in events at the 178 session of the Inter-American Commission (the timing and location can be subject to changes). The winner will be accompanying representatives of the Swedish Foundation for Human Rights to the session.

För anmälan och mer information, klicka här: Call for papers!