Distansundervisning

En överlevnadsguide från Juridiska Föreningen, genom ordförande David Matsson.

Studera på distans (Hur går det ihop?)

Som du säkert redan hört talas om så har Sveriges utbildningar skett på distans större delen av våren och än så länge så kommer även
höstterminen att ske på distans (fram till 31 oktober garanterat med risk för förlängning). Men det som man troligtvis inte vet som ny student är hur
det egentligen fungerar att studera på distans. Vi i Juridiska Föreningen tänkte försöka klargöra just det här för er.

Vad innebär distansstudier för mig?

Att studera på distans innebär att vi har inga fysiska tillfällen tillsammans. Det betyder att alla föreläsningar, seminarier och tentamen (prov) sker digitalt. Föreläsningarna sker antingen live genom programmet Zoom eller så är det förinspelat tillsammans med en powerpointpresentation och i
vissa fall som podd. Om det är en så kallad ”Zoom-föreläsning” så skickas en länk ut en stund innan föreläsningen som skickar en till en form av videokonferens. För dig som är ny juriststudent innebär det här att du inte kommer få den naturliga kontakten med dina kursare och därigenom hitta personer som du kan studera med. Här vill vi passa på att tipsa dig om Mentorskapsprogrammet. Ett program där du kommer i kontakt med äldre studenter (mentorer) som kommer hjälpa dig att navigera juristprogrammet under det första halvåret.

Tips inför distansstudierna!

Erica tipsar

”Jag försöker alltid att varva plugget med promenader och fikapauser. Känns som om man får mer variation då vilket gör det lättare att fokusera på vad plugget när man väl sitter. Det gör det även enklare om man kan hitta någon att plugga tillsammans med då man kan peppa varandra.”

Natasha tipsar

”Pauser, många pauser! Och mat! Det är viktigt att fylla på med energi.”

Sebastian tipsar

”Jag försöker köra med fasta rutiner och ett rullande schema. Tycker att det blir enklare att fokusera på studierna när jag väl pluggar och slappnar av mer när jag är ledig. Försök om ni har möjlighet att ha ett eget ”space”
för studier och klä er som om ni skulle gå till skolan. Tycker det är svårt att hålla fokusen uppe om man sitter i kallingar.”