Juridiska Föreningen | Nyhetsbrev november/december
single,single-post,postid-22193,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Nyhetsbrev november/december

VISDOMSORD FRÅN KOMMUNIKATIONSANSVARIG

Tidigare denna höst publicerades ett inlägg på JF:s facebooksida – några lösa tankar, hastigt ihopslafsade ord och en Askungen-inspirerad bild skapad i en gratisapp på ungefär 27 sekunder. Inlägget berörde någonting som för oss studenter aldrig går ur tiden: stress, press och tentaångest – och hur viktigt det är att lyssna på sig själv. Just detta inlägg fick förvånansvärt stort genomslag, och det har i skrivande stund nått hela 6803 (!) användare. Inlägget fick till och med en shoutout på juristernas årsbal tidigare i november (mina anonyma five minutes of fame!).

Later that night, I couldn’t help but wonder…

C80tDQqXYAAMEJH

Var det den clickbaitande bilden, Davids väna nuna eller Disney-referensen som ledde till inläggets framgång? Eller kan det i själva verket vara så att nyckeln till framgång för ett inlägg på en föreningssida är att beröra åtminstone tre av de ångestfyllda minsta gemensamma nämnarna vi juriststudenter har?

I slutändan spelar det egentligen inte så stor roll exakt varför någonting får spridning, eller exakt hur många som trycker på like (fast som kommunikationsansvarig hatar man ju inte heller likes). Det essentiella med inlägget var för mig att det, trots att det berörde något ganska trivialt, bemöttes av positiv respons och igenkänning.

Nu när vi går över i december, närmar oss årets mörkaste period, och nästan samtliga sitter i den så kallade skiten med offentlig rätt, uppsatsskrivande och vad T5 och T7 nu sysslar med, är inläggets kvintessens kanske viktigare än någonsin. Det är viktigt att ta sina studier på allvar – men minst lika viktigt att göra som Askungen: ta en ledig kväll och slå klackarna i taket.

Sara Altino

Kommunikationsansvarig

UTBILDNING INFORMERAR

När jag gick på som utbildningsansvarig så fanns det en idé om att ett kursombudsutskott skulle skapas för att lägga ansvaret för kursombuden under studentföreningarna. Syftet var att underlätta och förbättra vad det innebär att vara kursombud. Denna hösten drog det igång för grundkurserna och jag vill säga att arbetet har fungerat riktigt bra och vi ser fram emot att utveckla utskottet ännu mer till våren.

Mitt skötebarn – Skugga en jurist – har äntligen fått vingar denna höst och vecka 49 är det dags för första omgången att besöka jurister runt om i Göteborg. Till nästa omgång så hoppas vi kunna utöka utbudet platser, tex så har vi redan varit i kontakt med olika domstolar. Fick du ingen plats denna gång så tveka inte att söka igen nästa gång det beger sig!

Snart nalkas det vår och vi har fått några nya fördjupningskurser till nästa termin, bland annat en efterfrågad inom migrationsrätt. Vår innebär också att ni som ska söka utlandstermin måste börja med det. Ett tips är att redan nu kolla upp vilka datum som gäller för ansökan och om du måste göra ett språktest innan så att du hinner det.

Jag vill passa på att tacka er som hört av er med synpunkter och frågor under hösten. JF skall verka för er och ni är alla alltid välkomna att höra av er till mig om ni undrar över något om utbildningen eller arbetsmiljön (om ni undrar något annat också såklart, jag är alltid game att snacka nya Star Wars liksom).

Vänligen,

Cleo Alexanderson

Utbildningsansvarig

MÅNADEN SOM GÅTT ENLIGT MATHILDA

Det har varit en händelserik månad, inte minst för styrelsen för JF och våra medlemmar. Utöver att årets första snö föll och lade sig på marken men hann töa bort drygt tre timmar senare, har JF anordnat flera olika evenemang.

I början av månaden gick årets upplaga av JF:s Volleybollturnering av stapeln. Samtliga spelare visade sann laganda, kämparglöd och snygga smashar. Vi som satte oss på bänkarna bredvid för att agera publik bjöds på spännande matcher. Stort grattis till det vinnande laget – en välförtjänt seger!

Under månaden har dessutom Stockholmsresan 2017 anordnats. Projektgruppen spenderade tre dagar i vår fantastiska huvudstad tillsammans med 20 studenter. Vi fick förmånen att besöka Centrum för rättvisa, Högsta domstolen, Försvarsadvokaterna, Mannheimer Swartling, Åklagarmyndigheten, Linklaters, Cederquist och Time Advokatbyrå – tack för att ni tog emot oss! Från JF:s håll vill vi även tacka samtliga studenter som deltog och vi hoppas att ni är nöjda med resan.

sthlmsresan

Senast förra helgen var det ÄNTLIGEN dags för Årsbalen. Samtliga styrelseledamöter vaknade upp dagen efter med ömma fötter, trötta men väldigt glada och tacksamma. Vilken kväll! Det bjöds på god mat, underhållning och många fina tal. Stort grattis till Juridiska Institutionens enastående Pernilla Marklund som under kvällen mottog priset för Paragrafen 2017. JF vill tacka alla som bidrog till att årsbalen blev en succé. Styrelsen längtar redan till 2018 års årsbal.

Farväl, november 2017.

Mathilda Lundberg

Vice näringslivsansvarig

HÄNDER I JF

Julbord
Den 13 december, på självaste lucia, är det dags för en favorit i repris. Då går nämligen Juridiska Föreningens julbord av stapeln! Förra året blev det en mycket lyckad kväll, och Juridiska Föreningen hoppas på en upprepning även i år. Årets julbord kommer inte att anordnas i samma lokaler som förra året, utan den här gången testar vi ett helt nytt ställe. Håll ut! Mer information om detta kommer inom kort.

Adventsmys
De sista tre fredagarna innan jul kommer Juridiska Föreningen också att anordna adventsmys i JF-rummet. Då bjuder vi på glögg, pepparkakor, julgodis och kanske en och en annan överraskning. Passa då på att smita förbi, ta en liten välförtjänt pluggpaus och njuta av julens godheter.

15194602_1439236956105100_4949079362942802031_o

Musikhjälpen

Under vecka 50 inleds även den årliga insamlingen till Musikhjälpen. Liksom tidigare år kommer Juridiska Föreningen i år att ha en egen insamling. Mer information om hur du går till väga för att hjälpa till kommer vid ett senare tillfälle.

Avslutningsvis önskar hela styrelsen samtliga medlemmar en god jul och ett gott nytt år – vi hörs i nästa nyhetsbrev 2018!