Juridiska Föreningen | Nyhetsbrev oktober
single,single-post,postid-22123,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Nyhetsbrev oktober

VÄLKOMSTBREV FRÅN ORDFÖRANDE

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dana Pourkomeylian, ordförande

Juridiska Föreningen vill hälsa alla välkomna till läsåret 2017-2018 på juristprogrammet! Ett särskilt varmt välkomnande till alla nya studenter som precis skrivit sin första tentamen på en av Sveriges jobbigaste, mest identitetsifrågasättande – och viktigaste utbildningar. Jag kan förstå om ni känner er något vimmelkantiga just nu, så här är några ord som jag hoppas kanske kan ge lite uppmuntran och lugn i tillvaron.

Oavsett var du i framtiden väljer att tillämpa dina kunskaper kommer du att hjälpa människor och lösa problem. Ibland kommer du också stöta på problem som det inte finns några självklara lösningar på, och där kommer du få argumentera och sätta praxis för framtidens rättssamhälle. Detta gör juridiken till ett viktigt och helande yrke. Medan läkaren läker kroppen läker juristen tvister, samhällsskift och orättvisor. Lär du dig att tolka och tillämpa lagen har du ett verktyg som kommer att möjliggöra en djup förståelse för samhällets uppbyggnad och struktur – samt en förståelse för hur du, om du vill, kan ändra på den strukturen.

Vägen dit kommer dock inte vara lätt alla gånger. Du kommer att kugga en tenta. Du kommer få ditt hjärta krossat. Du kommer ifrågasätta dig själv och ligga i fosterställning. Men tro mig när jag säger dig att det också kommer att bli ett äventyr du aldrig glömmer. Vi i Juridiska Föreningen finns här för att se till att det blir precis så.

Så ta dig an detta läsår med glädje och förväntan, men viktigast – ta hand om dig själv och dina vänner. Vill man ta sig fram fort går man ensam, vill man ta sig längst går man tillsammans.

Varmt välkommen!

Dana Pourkomeylian

UTBILDNING INFORMERAR

Datorskrivna tentor
Som vi har kämpat och längtat! Efter en lång process finns äntligen möjligheten för alla juriststudenter på Handels att skriva salstenta på dator. Eftersom detta är en ny process finns det såklart en viss risk för att vissa problem kan uppstå – hör gärna av dig till utbildning@juridiskaforeningen.se och berätta om din upplevelse så kan vi jobba för att så snabbt som möjligt lösa alla situationer som kan tänkas uppstå!

Kursombudsutskottet
En annan ny förekomst som äntligen har fått se dagens ljus är kursombudsutskottet! Kursombuden är omsorgsfullt utvalda och vi ser det som ett första steg på ett förhoppningsvis mer effektivt verktyg att utvärdera våra grundkurser. Juridiska Föreningen vill rikta ett stort tack till alla som sökte! Undrar du vem som är ditt kursombud? Look no further! ↓

T5 – Madhusha Gurusinghe (Älvsborg), Josefine Dahlqvist (Kronan), Kristin Busterud Öhman (Lejonet), Gabriel Glänte (Carlous Rex)

T3 – Carolina Nyqvist, Jacqueline Kanerot, Ann-Marie Lindqvist

T1 – Joakim Barre, Jean Nabo, Malin Petrén

HÄNDER I JF

Idrott
Allas vår hjälte Joel fyllde 19 år i somras och håller även denna termin uppe den höga nivån – såväl badminton-tisdagar som träningar med Sveriges Rikes Lag är i rullning. Ryktet säger att damlaget presterar riktigt bra! För att hålla dig uppdaterad och läsa Joels eminenta tränings-sammanfattningar – klicka in på Sveriges Rikes Lag och gilla sidan så missar du ingenting!

Rättstrycket
Rättstrycket har släppt ett nytt nummer! Detta firades, som sig bör, med en hejdundrande releasefest på Oceanen – riktigt roligt! Tidningen innehåller i vanlig ordning högkvalitativt journalistiskt arbete, slimmad estetisk elegans – och så går ryktet om såväl ett korsord som en intervju med Göran Lambertz… Haffa tag i ett nummer så snart du kan och avnjut lite kvalitetslektyr i nästa pluggpaus!

Näringsliv
Den kommande månaden kommer bland annat ett boule-event med Mannheimer Swartling och en härlig lunchföreläsning med Karnov Juridik! Det börjar även smidas planer inför årets Stockholmsresa – nytt för i år är att en projektgrupp har tillsats specifikt för Stockholmsresan. Vilken grej! Håll utkik i JF:s kanaler för mer info om detta!